Tiden nærmer sig for den traditionsrige kåring af Årets Bil i Danmark. I år er det 47. gang, at danske motorjournalister sætter sig sammen for at vælge deres favorit blandt bilmærkernes kandidater for modelåret 2016.
LÆS OGSÅ: Det danske vejr kræver viskerblade i topform. Her køber du dem bedst og billigst.
Selve kåringen er foregået i to tempi. Først en indledende runde, som foregik på og omkring Jyllandsringen ved Silkeborg. Efter to dages testkørsler i slutningen af oktober, har juryen af motorjournalister nu udvalgt et finalefelt på fem biler. Finalen med den endelige kåring af Årets Bil i Danmark 2016 løber i år af stablen på torsdag den 26. november.
-og finalisterne er…
Opel Astra
Mazda CX-3
Volvo XC90
Jaguar XE
Audi A4
I finalefeltet er der flere overraskelser, som har klaret cuttet fra bruttotruppen på 21 biler. Væk er det unge håb Karl fra Opel, og der blev heller ikke plads til den nye Touran fra Volkswagen. Til gengæld er det slående, at man finder biler så kostbare som Volvo XC90 og Jaguar XE i finalen. Bevares, de er begge fine biler, men ikke just relevante for den almindelige dansker at have med i overvejelserne, når den næste nye bil skal vælges. Volvoen har trods alt en listepris, som starter på den gale side af milionen…
LÆS OGSÅ: Servicerens og additiver er mekanikerens flydende problemløsere. Sådan bruger du dem selv.
Vinder Astra?
Sidste års vinder var Citroën C4 Cactus, som med sin fornuftighed pakket sjovt ind, blev en overbevisende vinder af titlen Årets Bil i Danmark 2015. I år ligner Opels Astra og Audis A4 de klare favoritter. Traditionelt klarer japanske biler sig ikke godt i titelkampen, men “cross over” modellen CX-3 fra Mazda må tages i betragtning som et interessant wild card. Hvis det mod forventning bliver en Jaguar eller en Volvo som stikker af med prisen, vil det give genlyd. Det vil i givet fald være den første gang, at en repræsentant for et af de to mærker modtager titlen. Klik på linket, og se AUTODROMS illustrerede og kommenterede gennemgang af alle tiders Årets Bil i Danmark.