Avanceret franskmand faldt i danskernes smag.
Citroën GS blev designet for at lukke det gigantiske hul i modelrækken, som Citroën havde mellem de små og billige modeller 2CV og Ami, og topmodellen DS. I femten år havde fabrikken ingen modeller i dette segment, og det gav naturligvis konkurrenterne god mulighed for at sikre sig vigtige markedsandele.
LÆS OGSÅ: Citroën præsenterer Divine DS, som slet ikke er en Citroën.
De fleste ved sikkert at Citroën GS har en avanceret, hydropneumatisk affjedring, men det er mindre kendt, at fabrikken også i en periode i 1973 tilbød kunderne en GS med Wankelmotor, under navnet GS Birotor, eller GZ. Kunderne sagde dog pænt nej tak, da GS Birotor endte med at være dyrere end den større DS. I 1973 rasede oliekrisen, og da en Wankelmotor notorisk frådser mere med brændstoffet end en konventionel motor, var GS Birotors skæbne beseglet.
LÆS OGSÅ: NanoGrip måtten er en gadget til 100 formål.
Ialt blev der kun solgt 847 Citroën GS Birotor, og stillet overfor udsigten til at holde denne lille skare af kunder forsynet med reservedele langt ud i fremtiden, valgte fabrikken i stedet at tilbagekøbe alle de biler, som de kunne komme afsted med.