Årets bil 1986. Ford Scorpio

Ford_Scorpio_1986
Årets bil 1986. Ford Scorpio

Årets bil 1986 var, alene i kraft af dens størrelse, et ukonventionelt, men rimeligt valg. Ford Scorpio var den første bil i verden, som var standardmonteret med ABS bremser i alle udgaver. Indtil da havde ABS kun været udbudt som dyrt ekstraudstyr, hovedsageligt til biler i den øverste prisklasse.

Scorpio afløste den anderledes firskårne Granada, og den skulle henvende sig til det samme kundesegment. På trods af mange fine anerkendelser fra motorpressen skuffede salget af Scorpio dog.

Ford håbede at kunne tage markedsandele fra biler som Mazda 929, Audi 100, og Toyota Camry, ligesom de regnede med at kunne lempe allerede eksisterende Ford-kunder fra deres Granadaer, og over i den nye Scorpio. I forhold til de fleste andre biler i segmentet, så Scorpio bare ikke tilstrækkeligt eksklusiv ud.

Ford introducerede udelukkende Scorpio som en femdørs hatchback, og på mange måder mindede den mest om en lidt større mellemklassebil, uden den duft af limousine omkring sig, som mange af konkurrenterne kunne tilbyde.

Målgruppen måtte vente fem år på at der kom en Scorpio med fire døre og konventionelt bagagerum, og hele syv år på en stationcar Det var første gang siden 1957, at Ford ikke havde haft en model i den øvre mellemklasse som stationcar.

I 1995 blev karrosseriet kraftigt opdateret, og den femdørs hatchback forsvandt helt fra programmet. Den nye Scorpio fik et design som mildt sagt var diskutabelt, og kundernes dom var tilsvarende hård. Produktionen af Scorpio indstilles i 1998, efter at der er lavet 850.000 enheder.

Gå til Årets bil 1987

Gå tilbage til Årets bil 1985

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *