309 var på mange måder Peugeot-familiens særling. I bilkoncernens portefølje indgik det historisk hæderkronede Talbot mærke, som Peugeot længe havde behandlet som den grimme steddatter, og Peugeot 309 var oprindeligt planlagt til at skulle afløse Talbot Horizon i det vigtige Golf-segment, og dette skulle foregå under navnet Talbot Arizona.
Inden bilen var færdigudviklet, eliminerede Peugeot imidlertid Talbot-brandet, og i stedet kom den ud i butikkerne som Peugeot 309. Den kom til at blive arvtager for Peugeot 305, som dog blev solgt parallelt med 309 i et par år.
Som en løjerlighed var bagruden på første generation af Peugeot 309 konstrueret uden ramme, og nederste del af bagklappen er dermed boltet direkte på glasset. Denne løsning betinger at strømmen til bagrudeviskeren løber gennem bagklappens gasfjedre, og udover at være uhensigtsmæssigt for funktionsstabiliteten, er de specielle gasfjedre efter sigende næsten umulige at opstøve i dag.
Endvidere har bagruden vist sig at være sårbar overfor spændinger i det hærdede glas, som især bliver kritisk ved pludselige skift i temperaturen. Flere kunder har fået en grim overraskelse, når de en frostkold morgen tænder for den elopvarmede bagrude, hvorefter den eksploderer, og bagklappen falder af bilen.