Årets bil 1988. Peugeot 405

peugeot_405_1988
Årets bil 1988. Peugeot 405

I 1988 stod der igen Peugeot på Årets bil i Danmark. Peugeot 405 placerede sig mellem 305 og 505, og ved introduktionen virkede designet yderst moderne, med en cw-værdi på fornemme 0,30, og et meget stort glasareal. Sidstnævnte bevirkede dog, at kabinen om sommeren blev voldsomt varm at opholde sig i, og i slutfirserne var aircondition bestemt ikke hvermandseje.

Designet bar tydeligt præg af Peugeots samarbejde med italienske Pininfarina, som i perioden stod bag alle fabrikkens personvognsmodeller, med 309 som en undtagelse.

En undervogn med torsionsstænger til at varetage affjedringen af bagakslen, sikrede tillige med komfortabel kørsel et meget regulært og rummeligt bagagerum. Den elegante karrosse blev svejset sammen af galvaniseret plade, og Peugeot 405 viste sig at være meget modstandsdygtig overfor rust.

405 blev populær blandt danskerne, og ikke mindst som flådebil i firmabilssegmentet. Jeg har selv ejet en hvid sedan, nøjagtigt som den på billedet. Det blev dog hurtigt klart, at den pågældende bil havde et udtalt dødsønske for mig, og i løbet af vores tid sammen anstiftede den adskillige anslag imod mit liv og førlighed. Vores veje måtte skilles efter en fejlslagen selvmordsaktion, som også involverede en meget robust lygtepæl i Randers. Jeg slap uden kvæstelser, men den hvide 405 stod ikke til at redde.

Gå til Årets bil 1989

Gå tilbage til Årets bil 1987

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *