Audi S1 Sportback er en lommeraket med træk på alle fire.

BMW har deres M-modeller, og hos Mercedes-Benz hedder den eksklusive og sportslige overbygning på sortimentet af personvogne AMG.  På samme måde er det med Audi. Når en A6 ikke helt er nok, vælger man en S6, Når en A8 er lidt for ordinær, findes der heldigvis også en S8, og så fremdeles.

S1-Sportback-Quattro-front
Audi S1 Sportback Quattro

Nu præsenterer Audi modellen, som skal lukke et uklædeligt hul i modelrækken. Der har nemlig indtil nu manglet en S-udgave af Audis mindste personbil; den polo-store A1. Og når Audi bringer orden i tingene, gør de det eftertrykkeligt. S1 Sportback er blevet en turboladet, firehjulstrukket terrier af en bybil.

s1_sportback_rear
Audi S1 Sportback Quattro

S1 Sportback har en 2,0 TFSI motor, som yder 231 hk. Som bærer af det stolte Quattro familienavn har den naturligvis firehjulstræk med Torsen-differentiale. 0-100 klares på 5,9 sek., og topfarten er reguleret til de obligatoriske 250 km/t.  på vanlig tysk maner.

LÆS OGSÅ: Additiver og servicerens er mekanikerens kemiske problemløser. Vi fortæller hvordan du selv kan bruge dem!

Undervogn og affjedring er ændret gennemgribende i forhold til A1. Batteriet er flyttet bagud, og differentialet til baghjulene har krævet en ny tank. Resultatet er blevet en neutral fordeling af vægten over akslerne, som for øvrigt ikke er placeret mere end 247 cm fra hinanden.

S1 Sportback koster 456.906,-, og for den sum får man altså også fire afgangsrør, og 17 tommer hjul monteret med 215/40 dæk. Gennem fælgene kan man så kigge ind på bremseskiverne på 310mm. Det er samme størrelse som en LP-plade, hvis nogen kan huske sådan en fyr. Bremsekalibrene kan leveres i en frisk rød farve som tilvalg. Lygterne er xenon, og rygskallerne på de smalle sportssæder er lakeret i i bilens farve.

s1-quattro-sportback-interior
Kabinen i Audi S1 Sportback

 

For øvrigt er det ikke første gang, at Audi bruger S1 navnet. Den lille ny S1 Sportback står navnemæssigt på skuldrene af den legendariske rallymaskine S1 Sport Quattro fra 1983. Den var et gruppe B monster, som blev kørt af koryfæer som Hannu Mikkola og Walther Rörhl, og med blandt andre disse piloter vandt den alt der var værd at vinde i midtfirserne.

LÆS OGSÅ: Årstiden kræver at dine viskerblade er i orden. Vi fortæller hvor du køber dem bedst og billigst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *