Præcis 15 år efter at dens legendariske forgænger Veyron 16.4 blev lanceret på samme sted, blev Bugatti Chiron afsløret på det netop afsluttede Geneve Motor Show.
Siden præsentationen har nettet summet med de mest utrolige tal og specifikationer. Siden 2001 har vi været vant til, at Veyron var det ypperste, som alt andet skulle måles i forhold til, men med Chiron er der en ny sherif i byen.
Bugatti Chirons motor har fået en opdatering.
Inden vi begiver os ud i talnørderiet, så lad os kigge lidt nærmere på materiellet der leverer varen. Chiron er en gennemført nykonstruktion, men motoren er i sin grundform den samme som i forgængeren. 16 cylindre med en samlet volumen på otte liter, arrangeret som to tætte v-motorer i fire bænke. Indgang og udgang sker gennem tilsammen 64 ventiler, og fire turboladere sørger for føden. Dog er der væsentlige opdateringer; man har introduceret direkte indsprøjtning, og to af de fire turboer er nu elektronisk styret. Formålet er at undgå turbotøven.
Kulfiberkarrosseri med en gennemgående rygrad.
Karrossen er af kulfiber, og et kendetræk ved Chiron er den gennemgående “rygrad”, som løber fra bagenden, deler bagruden i to, og tegner en skarp profil i taget. Der er ikke meget i designet der kan tilskrives tilfældigheder, og heller ikke centerprofilen. Den skal give mindelser om den ikoniske Type 57 Atlantic, hvor en lignende rygrad udgjorde flangen, som de to karrosserihalvdele var nittet sammen på.
LÆS OGSÅ: Additiver og servicerens er mekanikerens flydende problemløsere. Sådan bruger du dem selv.
Bagfra ses også de vældige luftudtag, som skal gøre det muligt for Chiron at komme af med de eksorbitante mængder af varm luft, som bilen genererer. Det er blevet beregnet, at forgængeren Veyron omsatte 45.000 liter luft i minuttet ved tophastighed. Det svarer til en voksen mands åndedræt i fire døgn. Baglygten er et gennemgående LED-panel på 180 cm, og deler bagpanelet som et lyssværd. Hækspoileren har fire indstillinger, inklusiv en funktion som luftbremse.
Et design i tråd med Bugattis historie.
Fra siden ses det, hvordan karrossen designmæssigt er delt i to afdelinger, som altid vil være lakeret i forskellige farver. Mellemrummet mellem de to paneler fungerer som luftindtag, og Chiron har derfor ikke brug for snorkler på taget, som på forgængeren Veyron. Jeg har set den markante linje blive omtalt som et “C” for Chiron, men dens ide og oprindelse er en helt anden.
LÆS OGSÅ: Du kan nemt selv rense din bils aircondition. Læs her hvordan du gør.
Designelementet er historisk brugt flere gange af Bugatti. Blandt andet i flere af de seks oprindelige Type 41 “Royale”. Se for eksempel her:
Eller her, på en Type 57 “Ventoux”:
…og se så lige her;
Linjen som adskiller de to karrosserifarver på alle de ovenstående eksempler minder til forveksling om det “schwung”, som Ettore Bugatti havde i hånden, når han skrev sit fornavn. Det er elegance og respekt for mærkets historie, og vel at mærke uden at forfalde til billige retro-tricks.
LÆS OGSÅ: Ateca er den første SUV fra SEAT.
-og nu til de vanvittige specifikationer.
Vi kan ikke udskyde det længere. Det er tid til at kigge på tal og specifikationer for Bugatti Chiron.
- Ydelsen opgives til at være 1.500 hk, og op til 1.600 Nm, som er klar allerede fra 2.000 o/min.
- Tophastigheden er elektronisk begrænset til 420 km/t, Uden begrænsning formodes den at være 463 km/t.
- Chiron skal bruge 2,5 sekund for at nå 100 km/t.
- 200 km/t kører den efter 6,5 sekunder.
- -og for en ordens skyld opgives tiden for 0 – 300 km/t til at være 13,5 sekunder.
- Når der skal stoppes igen, klarer Bugatti Chiron at komme ned fra 300 km/t til stilstand på 375 meter.
- Bremseskiverne er lavet af kulfiberforstærket siliciumkarbid. Forreste calipere har otte stempler hver, og de bageste seks.
- De forreste fælge er 20″, og de bageste er 21″.
- Dækkene er specialfremstillet af Michelin. De kan kun monteres på fælgene hos Bugatti selv.
- Tanken er på 100 liter, og ved tophastighed er den tømt på otte minutter. Under de samme betingelser udleder Chiron 4,5 kg (kilo!) Co2 pr. kilometer.
- Den samlede produktion er planlagt til at blive 500 enheder.
- Og prisen? Bugatti Chiron har et prisskilt på 2,4 mill. euro. Uden dansk registreringsafgift.
LÆS OGSÅ: Mercedes-AMG GT3 er på vej – og den ser farlig ud!
Førerpladsen i Bugatti Chiron.
Interiøret i Chiron er enkelt i udtrykket, og naturligvis i gennemført lækre materialer. Bemærk at Bugatti har undladt at skæmme instrumentpanelet med den for tiden næsten obligatoriske, rektangulære fladskærm. Der findes skærme til både motorinformationer og til multimedieanlæg, men de er bygget stilfuldt ind på begge sider af det dominerende speedometer. Et speedometer, som er designet så stilrent som et gedigent herreur, og hvis skala først stopper ved 500 km/t. 250 km/t er placeret nøjagtigt klokken tolv.
LÆS OGSÅ: Det danske vejr kræver viskerblade i topform. Her køber du dem bedst og billigst.
I rattet finder man de fleste nødvendige betjeningsknapper, inklusive start og stop, Nederst til venstre er knappen til de fire køreindstilinger:
- “Normal” – og gåseøjnene er på sin plads, for normalindstiling betyder her en topfart på 380 km/t.
- “Autobahn” Denne indstilling starter en checkliste i den venstre hovedskærm, som føreren skal gennemgå, for at bestemme om han er klar til kørsel med bilens tophastighed på 420 km/t. Når listen er gennemført, sænkes hækspoileren til laveste stilling, frihøjden sænkes markant, og de forreste luftindtag lukkes mekanisk, for at optimere bilens luftmodstand.
- “Handling” Bilens spoilere indstilles til maksimal downforce.
- “Lift” Bilens undervogn hæves en smule, for at muliggøre kørsel over kantsten, vejbump, osv.
Bugatti får det sidste ord.
Til slut giver jeg plads til Bugattis egen reklamefilm for Chiron. Sådan en har de nemlig lavet, selvom hele oplaget på 500 biler må formodes at kunne sælges uden hjælp af den slags.