Citroën præsenterer Divine DS, som slet ikke er en Citroën.

På Paris Motor Show (2014 Mondial de l’Automobile), som åbner 2. oktober, præsenterer Citroën konceptbilen Divine DS. Ikke et eneste sted på bilen finder man Citroëns navn eller logoet med de to vinkler. Meget tyder på, at fabrikken lægger an til at skille DS brandet fra som en selvstændig gren af PSA koncernen, og Divine DS kunne godt være en prøveballon på det punkt også.

divine_DS_front

Jeg har altid haft et svagt punkt for Citroëns måde at lave biler på, og jo mere nytænkende og anderledes de turde være, jo mere kunne jeg lide dem. Lidt på samme måde som jeg havde det med SAAB, men Citroën har i højere grad været tilbøjelige til at binde an med tekniske løsninger og designs, som udfordrede den gængse opfattelse af, hvordan ting kunne virke eller se ud.

Sådan var det i hvert fald for år tilbage, hvor Citroën var et bilmærke der turde tilbyde deres kunder biler som havde rat med kun en enkelt eger, en bremsepedal som lignede en æbleskive af gummi, og et speedometer hvor hastigheden blev angivet på samme måde som på en badevægt. Og det var vel at mærke længe før badevægte havde digitaldisplays!

divine_DS_rear

Så gik der nogle år, hvor Citroën lavede nogle ret så kedelige biler. Bevares, kvaliteten blev hele tiden bedre, og de havde til stadighed en model med hydraulisk undervogn på programmet, men ellers var deres biler ikke mere anderledes eller spændende end søstermærket Peugeot fra den PSA-koncern, som de begge stammede fra.

For ti år siden lancerede fabrikken så modellen C4, og med den var det som om at mærkelighedsfaktoren igen blev skruet lidt i vejret. Nu kunne man igen købe en Citroën med skæve designløsninger, hvor der ikke var skævet til konformitet, eller sund fornuft for den sags skyld. Husk bare rattet, hvor et planetgear sørgede for at ratpuden med airbag og et bredt udvalg af kontakter stod stille, mens du drejede ratkransen udenom. Pyt så med at fingre og knoer ramte det fastmonterede ratcenter når man drejede, og at knappen til fartpilot/radiovolumen/telefon aldrig sad under den samme tommelfinger, som sidst du kiggede.

På det seneste har man kunnet regne med, at hvis der stod DS i modelbetegnelsen på en ny Citroën, så var der garanti for en del mere spræl i designet. Nu placeres DS i affyringsrampen for en snarlig lancering som et selvstændigt brand, og i den forbindelse tyder meget på, at designafdelingen har husket at tage deres “crazy pills”!

Set udefra er Divine DS smuk og dynamisk. Den ligner umiddelbart en bil som sagtens kunne stå i et salgslokale om kort tid. Dog fortsætter taget ned af bilens bagende, og derfor er der i stedet for en bagrude et bagudvendt kamera, som sender billeder til en touchskærm på instrumentbordet. Grillen er pyntet med diamantformede metalstykker som glimter i lyset, og ligner fragmenter af en discokugle. Bilen er på størrelse med Citroën C4, og motoren er den turboladede 1,6 liters, som også findes i Peugeot RCZ R. Den yder 270 hk, og det er jo i sig selv ret vanvittigt.

divine-DS-steering

Det er dog ikke noget at regne, sammenlignet med hvordan Citroën tænker at en bilkabine kunne komme til at se ud i en nær fremtid, hvis de ellers fik lov. Som det allerede er kendt fra de andre modeller der bærer DS navnet, er der lagt op til en høj grad af individualisering. Kunderne bliver givet stor indflydelse på detaljerne, men som udgangspunkt præsenteres Divine DS med tre interiørvarianter (som i denne sammenhæng altså hedder “dress codes”!).

“Mâle” er den efter sigende udpræget maskuline variant, hvor kulfiberpaneler sidder side om side med læder i forskellige teksturer. “Parisian Chic” er den “dress code” som ses på dette indlægs billeder, og med sine overflader af silke, satin, guld og perlebroderi må denne variant vel nok betegnes som maskulin i noget mindre grad. “Fatale Punk”  giver den fuld skrue på bling, og dette kræver naturligvis tusindvis af swarovski-krystaller!

Jeg synes at Divine DS ser helt fantastisk ud på billederne, og glæder mig til at se hvor Citroën er på vej hen. Jeg er sikker på at ret mange elementer fra konceptbilen får lov at komme ud i trafikken, når den nuværende DS4 skal afløses. Stay weird!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *