En McLaren listede sig gennem Viborg…

Sidste forår kunne AUTODROM fortælle, hvordan SkilteCentret i Viborg havde løst opgaven med at pakke en Aston Martin ind i folie, så den blev klar til at deltage i Gumball 3000 løbet for “Team Champagne”. Du kan læse indlægget lige her, og også se en time-lapse film af, hvordan det gik for sig.

LÆS OGSÅ: Flere og flere bruger selv servicerens og brændsstofadditiver. Her køber du mekanikerens flydende problemløsere bedst og billigst.

En sjælden superbil i huset, men behandlet diskret.

For nyligt var der så endnu en sjælden fugl forbi SklteCentrets operationsstue af en montagehal: en McLaren 675LT, som der, ifølge den legendariske engelske fabrik, aldrig vil blive bygget mere end 500 eksemplarer af. Et begrænset oplag for de privilegerede få.

Ejeren havde bedt om, at bilens besøg i Viborg kom til at foregå så ubemærket som muligt, og de professionelle folk hos SkilteCentret kan sagtens holde på en hemmelighed. Selv om der i to dage stod en af verdens allermest sjældne og eftertragtede biler parkeret inde midt i firmaet, holdt alle løftet om, at ingen billeder eller skødesløse kommentarer slap ud på de sociale medier før opgaven var løst, og den sjældne gæst var videre.

675LT_Profile
McLaren 675LT

Viborgfirma med foliewrapping som speciale.

SkilteCentret i Viborg beskæftiger omkring 15 personer, og firmaets afdeling for folieindpakning af biler har cirka 2000 enheder gennem hænderne årligt. Størstedelen af dem udgøres af erhvervsvogne der skal have reklamer på, men flere og flere privatbiler lægger også vejen forbi, for at få monteret specialfolie på f. eks. sidespejle, tag, eller motorhjelm.

LÆS OGSÅ: Gaveideer til ham eller hende med benzin (eller diesel) i blodet.

Filmens hvide McLaren blev pakket ind i sølvmetallic og gult, og fik til sidst forskellige grafiske detaljer på, blandt andet startnummer, og silhouetten af en lille bredmåset fugl. Fuglen er en kiwi, og en hilsen til fabrikkens grundlægger; racerkøreren Bruce McLaren, som stammede fra New Zealand. I dag er både McLarens sportsvognsfabrik og deres legendariske formel 1 team hjemmehørende i England. Den gule folie som SkilteCentret bruger til flere detaljer i grafikken, er i den oprindelige signaturfarve for Bruce Mclaren.

Bruce McLaren i 1970
Bruce McLaren i 1970

Stærkere, slankere, og lidt længere.

McLaren 675LT er en opgraderet udgave af 650S. Den yder nu 675 hestekræfter og 700 Nm. Det er lykkes fabrikken at barbere utrolige 100 kg af vægten, i forhold til forgængeren. Alle sten er blevet vendt i designfasen, for at skaffe den vigtige vægtreduktion. Blandt andet blev der fundet vigtige kilo i sæderne, som i 675LT er tynde kulfiberskaller, og  ved at lave forruden en millimeter tyndere!

LÆS OGSÅ: Sådan renser du selv bilens aircondition.

Forfaderen vandt det hele på LeMans.

McLaren 675 hedder LT som en hilsen til McLaren F1 GTR “Longtail”, som tilbage i 1997 dominerede LeMans GT1 klassen. “Longtail” bilerne blev nummer et og to i klassen (og fik en samlet tredje og fjerde plads). McLaren vandt i øvrigt med de nærmeste konkurrenter 30 omgange bag sig. 675LT har gjort sig fortjent til navnet ved at have en redesignet hækspoiler, som gør totallængden sølle fire cm længere end 650S. Ikke noget der kan imponere i forhold til forfaderen F1 GTR “Longtail”, som på grund af et længere udhæng både til gården og gaden, var hele 65 cm længere end F1 i gadeversionen.

F1 GTR longtail
McLaren F GTR Longtail

LÆS OGSÅ: Mercedes-AMG GT3 er på vej – og den ser farlig ud…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *