Ferraris chef træder uventet tilbage.

Luca di Montezemolo, som har stået i spidsen for Ferrari i mere end 23 år, har annonceret sin afgang. Det sker kun få dage efter at han til pressen havde givet udtryk for, at han gerne tog tre år mere ved roret. Ved samme lejlighed udtalte Sergio Marchionne, som er chef for Ferraris moderselskab Fiat, at der ikke var planlagt ændringer i ledelsen hos Ferrari, men sagde dog også at “ingen er uerstattelig”. En bemærkning som, især i bakspejlet, dårligt kan ses som ret meget andet end profetisk på en lidt truende måde.

Luca-Di-MontezemoloLuca di  Montezemolo

Det bliver netop Marchionne der kommer til at afløse den 67 årige di Montezemolo, når han fratræder den 13. oktober. Der har i den seneste tid kunnet ses mere og mere tydelige tegn på gnidninger mellem den snart forhenværende Ferrari-chef, og ledelsen hos Fiat. Di Montezemolo har lykkedes med at rette op på en virksomhed som skrantede økonomisk, og har blandt andet sørget for en tidobling af resultatet på bundlinjen, siden han satte sig i chefstolen i 1991. Til gengæld har det på det seneste knebet med de sportslige resultater, og her er det især et gigantisk problem, at Ferraris F1 team ikke har vundet nogen mesterskaber i seks år. Sergio Marchionne citeres for at have udtalt “di Montezemolos forretningsmæssige resultater er meget gode, men i Ferraris tilfælde bliver en leder også målt på sportslige resultater”

sergio-marchionneSergio Marchionne

Den superelegante di Montezemolo ses kun i perfekt tilpassede habitter, og man skal Google i nogen tid, for at finde et billede af ham uden slips. Hans afløser kan derimod vældig godt lide at gå i ulden sweater, og helst en mørk en af slagsen. Det er dog ikke kun garderoben der adskiller de to; i løbet af di Montezemolos regeringstid er bilerne blevet bedre end nogensinde. De har aldrig været mere eftertragtede, og de har heller aldrig været sværere at komme i nærheden af. Di Montezemolo har stræbt efter at holde Ferraris biler så eksklusive som overhovedet muligt, og i den forbindelse er årsproduktionen blevet holdt nede på 7000 enheder, selv om der har været kunder til langt flere.

Marchionne har derimod signaleret at han ønsker at bruge Ferrari som en løftestang til at gavne hele Fiat-Chrysler gruppen, og det forudses, at han vil skrue produktionen i vejret. Der har også været spekulationer omkring hvordan chefskiftet vil komme til at smitte af på valgmulighederne i udstillingslokalet. Der har været vedvarende rygter omkring en SUV som Porsches Cayenne og Macan, og om en indstigningsmodel som kunne blive en ny Dino.


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *