For dem med penge nok, har det altid været populært at personliggøre sine køretøjer, så man ikke risikerede at komme til at holde ved siden af en bil magen til sin egen, når man parkerede ved herreklubben eller til polo-stævnet (og hvad uhyrligt velhavende mennesker ellers kører rundt til…)
LÆS OGSÅ: Mercedes-AMG GT3 er på vej – og den ser farlig ud…
De rigeste vil have det, andre ikke kan få…
I 1930´erne var Figoni et Falaschi “the go-to guys”, hvis man skulle signalere velstand og den opulente livstil, der hørte sig til for en gullaschbaron, som havde klaret sig gennem depressionen med skindet så godt og vel på næsen. I 50´erne og 60´erne kunne man føre sig frem i italiensk fuldblod med skræddersyede karrosserier fra Zagato og Carrozzeria Allemano, hvis hyldevarerne hos Alfa Romeo, Ferrari, og Maserati virkede en tand for banale.
LÆS OGSÅ: Servicerens er mekanikerens flydende problemløser. Sådan bruger du det selv…
Fra min barndoms bilblade husker jeg også det tyske karrosserifirma Buchmann & Buchmann, som i 1980´erne gjorde en forretning ud af at lave unævnelige ting ved Porscher og Mercedeser, for at tilfredsstille, hvad jeg formoder må have været saudiske oliesheiker og Gordon Gekko-yuppietyper.
GWA er customspecialister – og fra Texas.
Med adresse i San Antonio Texas, finder vi så idag firmaet GWA, som har specialiseret sig i ombygninger af europæiske sportsvogne, og med et “retro-moderne” tilsnit i deres stil. Forkortelsen GWA står for “GullWing America”, og navnet mere end antyder hvilket bilmærke texanerne i særdeleshed har kastet deres kærlighed på.
LÆS OGSÅ: Mercedes-Benz F015 er den selvkørende bil til år 2030.
GWA 300 SLC er inspireret af supereksklusiv Mercedes coupé fra 1958.
Denne artikels billeder forestiller GWAs bud på en roadster, på basis af en Mercedes-Benz SLS, efter sigende designet på opfordring af en østeuropæisk rigmand, og kraftigt inspireret af Mercedes-Benz 300Sc (W188) fra 1958. Bilen er døbt GWA 300 SLC, og er i bund og grund et nyt aluminiumskarrosseri, som monteres på en næsten uændret ramme fra en SLS Roadster. Karrossen har, som sin inspirationskilde, en meget markant grill,og svulmende ponton-skærme. Kabinen er næsten identisk med donorbilens, og også den hastighedsstyrede hækspoiler har GWA fundet plads til.
LÆS OGSÅ: Det danske vejr kræver viskerblade i topform. Sådan køber du dem bedst og billigst.
Superpræstationer på meget store hjul!
Den 6,2 liters sugemotor leverer 571 hk, og skulle være i stand til at sende aluminiumsbilen afsted til 100 km/t på 3,8 sek. Topfarten skulle være i nærheden af de 315 km/t.
Prisen er ukendt, men vil sikkert få donorbilen fra Mercedes-Benz til at se ud som et slagtilbud. Vi kender til gengæld godt dimensionerne på de specialfremstillede hjul. Den er 9,5 x 21 foran, og 12 x 22 bagtil, pænt overtrukket med gummi fra Continental..