Meget tyder på, at danske bilejere er nødt til at forholde sig til risikoen for at få besøg af mår og andre gnavende skadedyr i deres bilers motorrum. Problemet ser ud til at være stigende i omfang, og hvis man ikke selv endnu har døjet med ubudne gæster i bilen, vil de fleste nemt kunne finde kolleger, venner, eller familiemedlemmer, som er i stand til at fortælle skrækhistorier om motorstop, blinkende fejllamper, og dyre værkstedsbesøg. Alt sammen på grund af mårer eller gnavere, som har været gået ombord i motorrummets ledningsnet og forskellige gummislanger.
Biler ødelægges af mårangreb hver dag.
Gennem mit arbejde i bilbranchen ser jeg flere gange ugentligt biler, som bliver transporteret til værkstedet med skader fra skadedyr. Tændkabler bliver bidt over, vacuumslanger bliver spist, så de ofte mangler flere centimeter i at kunne nå. Jeg har set fødeslanger til brændstoftilførslen være perforeret af bid, så de sendte fine stråler af benzin ud i motorrummet, så snart motoren blev startet.
Også ved de rutinemæssige værkstedsbesøg kan man ofte se tydelige tegn på besøg i motorrummet, når hjelmen åbnes. De tykke tekstilmåtter, som skal isolere for støj og varme, kan sommetider være flået til trevler, og ikke sjældent ser man skadedyrenes efterladenskaber oppe i mellem motorens komponenter. Jeg har set mindre forrådskamre med både nødder og hele æg(!), og fornyligt måtte en af mine kolleger fjerne resterne af en temmelig stor fugl, som et eller andet lille rovdyr med skarpe tænder havde gemt til et senere måltid. Det siger sig selv, at den slags gæster er bedst at undgå, selv når de ikke ligefrem spolerer bilen, de besøger.
LÆS OGSÅ: Sådan renser du selv din bils airconditionanlæg.
Heldigvis findes der flere forskellige midler, som kan gøre din bil meget mindre attraktiv for de irriterende dyr.
Motorrummet skal sprayes, for at måren holder sig væk.
Bell Add laver en spray til motorrummet, som jeg har rigtig gode erfaringer med. Bell Add er blandt de markedsførende, når det gælder kemiske løsninger til værksteder og bilejere. Sprayen lugter ikke af noget (som vi mennesker kan generes af), og den lægger en hinde på motorrummets slanger og ledninger som får dem til at skinne pænt og blankt, men uden at de kommer til at virke fedtede. Jeg har erfaring for, at behandlingen skal gentages 3 – 4 gange om året, men i en dåse til godt og vel en hundredekronesseddel er der nok til flere behandlinger af en normal personvogn. Bell Adds motorrumsspray kan du købe lige her.
Endnu billigere at komme til, er produktet fra Motip; en anden velrenommeret producent i branchen. Jeg har ikke selv erfaringer med produktet, men det ser ud til at fungere på samme måde som mårsprayen fra Bell Add. En dåse med 500 ml kan købes for en flad halvtredser plus fragt hos P. Lindberg, hvis du klikker lige her.
For begge produkter gælder det, at man sprayer motorrummet godt til, og sørger for at ramme alt hvad der ligner lækre gummislanger og appetitlige kabler. Mange biler har et plastikskjold på toppen af motoren, som dækker af for den synlige mekanik. Hvis du vurderer at en mår kunne fristes af de ting der gemmes af dækslet, er det umagen værd at løfte det af, og spraye under det. Husk også at ramme ind i mellemrummet mellem væggen til kabinen (torpedopladen) og bagsiden af motoren.
Når skadedyrene flytter indenfor.
Måren nøjes ikke bare med at slå sig ned i garagen, og i bilens motorrum. De har en kedelig tendens til at finde indenfor på loftsrum og skunke. Her fortsætter de med at hærge isolering og installationer, når de bygger deres reder. Mange husejere kender til at opleve den infernalske larm, som bare en eller to mårer kan lave, når de rumsterer på loftet. Det kan lyde som om nogen spillede volleyball med møbler og kasser, og i det hele taget er det et imponererende lydniveau de små dyr er i stand til at opretholde.
Også her er der en løsning. som er baseret på duft. P. Lindberg sælger en pakke med imprægnerede klude, som holder mår og mink fra døren. Kludene lugter ikke grimt for mennesker, og er baseret på naturlige planteolier. En klud beskytter op til 150 m2, og kan også bruges i motorrum, garager og udhuse. Klik på billedet, eller på linket her, for at komme til P. Lindbergs webshop.
Forsvar din garage med larm!
Hvis man er så heldig at have en fast holdeplads til sin bil, i form af en carport eller garage, findes der flere muligheder for at gøre tilværelsen ubehagelig for ubudne gæster. Hvis man ikke ligefrem ønsker at sætte fælder for skadedyrene, kan man jo starte med at skræmme og stresse, og forhåbentligt på den måde få dem til at vælge naboens bil istedet.
Onlinebyggemarkedet 10-4.dk sælger ultralydsskræmmere, som fungerer ved at konstant at larme i et toneleje, som heldigvis ikke kan høres af mennesker. De sættes helt enkelt i en stikkontakt, og så dækker de et område på op til 50 m2 med mislyd. Den dyreste model koster for tiden omkring kr. 225, 00 plus fragt, men der findes også billigere modeller i deres sortiment. Klik på billedet, for at komme til webshoppen.
-men hvad i alverden er meningen?
Nu kan man med rette undre sig over, hvorfor små rovdyr er begyndt at spise vores biler. Det er nemlig en uvane som de har tillagt sig inden for de seneste 20-25 år.
Forklaringen skal findes i de materialer, som man i dag laver gummislanger og ledningers isolering af. For at kunststofferne skal holde sig smidige og bøjelige ved lave temperaturer også, blander man blødgørere i den PVC, som i stor stil bruges til slanger og kabler i vores biler. Før i tiden brugte man ftalater til opgaven, men som bekendt kan de jo rode med både arveanlæg og hormoner, så de er over tid blevet udfaset, og erstattet med syntetisk gummi (EPDM) og forskellige naturlige olier. Fiskeolie bliver mange steder nævnt som den helt store synder, men om det i virkeligheden er en myte, har jeg haft svært ved at finde ud af.
Blød PVC kan indeholde mellem 20 – 50 % blødgørere, og hvis producenten har valgt at bruge et eller andet lækkertsmagende, kræver det ikke den store fantasi at regne ud, hvorfor at en mår, som måske er kravlet op i et lunt motorrum for at spise sin medbragte mad, fristes til at smage lidt på varerne.
LÆS OGSÅ: Bugatti Chiron sætter barren for superbiler højt. Her er alt om den nye sherif i byen.