Afløseren for Mercedes-Benz SLS AMG.
Tirsdag 9. september var dagen hvor Mercedes-Benz officielt præsenterede SLS afløseren Mercedes-AMG GT. Bilen er udviklet hos Daimlers sportvognsdivision AMG, og læg i den forbindelse mærke til, at “Benz” ikke optræder i modelbetegnelsen.
Mågevingerne er væk på Mercedes-AMG GT.
AMG GT har proportioner, som med den lange motorhjelm og den krumme, og relativt stejlt monterede forrude viser slægtskabet med SLS, men væk er mågevingedørene, som efter min mening kun gavner som “conversation piece”, og som der med sin notorisk komplicerede konstruktion og høje tyngdepunkt ikke rigtigt kan argumenteres for i en seriøs sportsvogn.
Jeg synes at designerne har haft en heldigere hånd med AMG GT, end de havde med SLS. Især bagenden er vellykket, men det er slående så meget den minder om seneste generation af Porsche 911. Det ser næsten ud som om, at der har været en kopimaskine involveret i designfasen.
V8 motor, og syv DCT gear.
AMG GT bliver bestykket med den nye M178, fireliters, bi-turbomotor. Den er konstrueret med tørsumpsmøring for at opnå et lavere tyngdepunkt. Som AMG har for vane, bliver også denne motor håndsamlet efter princippet “en motor – en mand”, og den ansvarlige tekniker afleverer arbejdet med sit navnetræk som kvittering på en lille plakette på motoren. De to turboladere befinder sig på indersiden af cylinderbænkene, et design AMG kalder “hot inside V”. Som udgangspunkt yder motoren 456 HK, men vælger man AMG-GT-S i stedet, vil man have 503 HK til rådighed. Præstationerne fra 0 – 100 km/t lyder på fire sekunder rent for AMG-GT, og 0,2 sekunder hurtigere (!) for GT-S. Den eneste gearkassekonfiguration der indtil videre er offentliggjort, er en syvgearet enhed, som benævnes “AMG SPEEDSHIFT DCT”. Gearkassen er placeret ved bagakslen, og der er dermed tale om en transakselkonstruktion. Dette gør det nemmere at opnå en mere lige fordeling af vægten på de to aksler, til fordel for køreegenskaberne.
Endelig et interiør der ikke står tilbage for resten af bilen.
Billederne af interiøret tyder på, at Mercedes-Benz igen er begyndt at gøre sig mere umage med kvalitetsindtrykket af detaljer, og måske især materialevalg. Efter min mening har mærket i de seneste år haft en udfordring i at følge med andre tyske fabrikker på dette område. Mest grelt kommer det til udtryk i Mercedes-Benz SLR McLaren, som i den grad svigtes af et interiør, der er en sørgelig blanding af overflader af lakeret plastic, og betjeningsgreb og kontakter der mistænkeligt ligner noget der burde have siddet i en E-klasse eller CLK. Mellem forsæderne på AMG-GT finder man en bred midterkonsol, som firmaet har valgt at navngive “AMG drive unit”. Designet skulle efter sigende være inspireret af otte cylindre i v-form. Lidt fortænkt, men pænt og ordentligt ser det ud på billederne.
LÆS OGSÅ: Årstiden kræver gode viskerblade. Hvor køber du dem bedst og billigst?