Mercedes-Benz F015 er den selvkørende bil til år 2030.

Afsløret i Las Vegas.

På den nyligt afholdte CES messe for forbrugerelektronik, der fandt sted i Las Vegas, præsenterede Mercedes-Benz deres bud på luksusbilen af 2030.

Under det meget lidt mundrette navn “Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion” afslørede det tyske prestigemærke en sølvfarvet, firedørs sedan, med facon nærmest som en meget stor computermus. I fronten synes jeg dog at kunne se en hilsen til konceptbilen C111 fra starten af 70´erne. Bedøm selv ud fra billedet i bunden af dette indlæg.

Mercedes-Benz F015 - Luxury in Motion
Mercedes-Benz F015 – Luxury in Motion

Mercedes-Benz F015 er en selvkørende luksussedan.

I det hele taget er den diodebelyste front (og til dels bagpanel) blandt de mest bemærkelsesværdige udvendige designfeatures. F015 er tænkt som en luksussedan, der i længere perioder af gangen kan fungere autonomt. Den er med andre ord i stand til at være selvkørende, og kan ved hjælp af lyssignaler på front og hæk kommunikere til omverdenen.

LÆS OGSÅ: Mercedes-AMG GT præsenteret

Stoplygter der skriver “STOP” eller “SLOW”, er ligesom set før, men derudover har Mercedes-Benz F015 også flere ting i posen med party tricks. Mere nytænkende er en funktion der kan registrere fodgængere ved vejkanten. Hvis forholdene er til det, vil bilen derefter standse og ved hjælp af laser projicere en virtuel fodgængerovergang foran sig. Oven i købet vil en elektronisk stemme fortælle de ventende fodgængere at det er sikkert at passere gaden. Der meldes dog intet om, hvad personen bag rattet kunne tænkes at sige imens.

mercedes-F015-projector
Mercedes-Benz F015, virtuel fodgængerovergang

Ved hjælp af de blå lysmønstre i frontgrillen skulle det også være muligt for medtrafikanterne at afkode om Mercedes- Benz F015 bliver kørt af en person, eller om den kører autonomt. Jeg ved ikke præcist hvad denne oplysning skal gavne, for man må vel formode at det ikke bør kræve en anderledes agtpågivenhed fra omverdenen, uanset om det er mand eller maskine der varetager kørslen.

LÆS OGSÅ: Årstiden kræver gode viskerblade. Læs hvordan du køber dem bedst og billigst.

Mercedes-Benz satser på brint.

 

I lighed med blandt andre Toyota satser Mercedes-Benz på brændstofcelleteknologien som alternativ til de fossile brændstoffer. Mercedes-Benz kalder F015 for en F-CELL PLUG-IN HYBRID, og denne caps-lock begejstrede typebetegnelse står for en teknologi, hvor strømmen til den drivende elmotor hovedsageligt kommer fra en brændstofcelle, som udvinder energien fra brint.

Derudover oplades batterierne også ved nedbremsning og påløb, men som “PLUG-IN” antyder, kan F015 også  tankes op ved at blive koblet til en egentlig oplader. Dette foregår i øvrigt ved at parkere bilen over en plade i gulvet, som så er i stand til at lade batterierne op ved berøringsfri induktion. Jeg vil sætte rigtigt mange penge på, at denne teknologi meget snart vil blive introduceret  som den gældende standard for måden at lade en elektrisk bil op. Jeg vil endda komme med et gratis gæt på, at vi ser næste opdatering af Teslas model S med induktionsopladning, Teknologien er simpelthen for indlysende sammen med en bil som kører (og parkerer) autonomt.

LÆS OGSÅ: Toyota er klar med brintbil til danskerne næste år.

Rækkevidden for Mercedes-Benz F015 opgives til at være 1100 km, fordelt på 200 km på ren batteridrift, og 900 km på en optankning med brint.

Mercedes-Benz F015 - Luxury in Motion
Kabinen i Mercedes-Benz F015

Mercedes-Benz F015 er et mødelokale på hjul.

Der er nem adgang til kabinen i Mercedes-Benz F015, for de fire døre åbner som ladeporte, uden en b-stolpe imellem. Visionen er at bilen skal opfattes som et mødelokale, som selv er i stand til at transportere passagererne fra A til B. Ved autonom kørsel trækkes rattet væk fra føreren, og de to forstole kan drejes rundt, så man sidder med ansigtet vendt mod personerne på de to separate bagsæder.

Mercedes-Benz har ikke kunne finde plads til hverken flip-over eller whiteboard tavle i kabinen, så de har i stedet forsynet F015 med seks berøringsfølsomme skærme i blandt andet dørbeklædnngerne. På den måde kan transporttiden bruges effektivt til PowerPoint præsentationer, eller for den sags skyld kattevideoer på Youtube.

LÆS OGSÅ: Årets bil i Danmark, gennem 46 år. Se den illustrerede (og kommenterede) gennemgang.

Det er klart at en bil som F015 ikke står i salgslokalerne i den allernærmeste fremtid, men den er heller ikke kun et udtryk for fantasifulde fremtidsdrømmerier fra Mercedes-Benz. Teknologierne er til stede, og de selvkørende biler er her allerede. Jeg kan i den forbindelse henvise til et tidligere indlæg om Teslas model S, her på AUTODROM. Tesla og Mercedes-Benz udveksler know-how og patenter på kryds og tværs, og i øjeblikket tror jeg at det hovedsageligt er lovgivning der bestemmer, hvornår den første “rigtigt” autonome bil kommer ud i trafikken.

Nok snak. Klik på linket nedenfor for at se Mercedes-Benz F015 i aktion ude i virkeligheden.

Som lovet er her et billede af hvordan en konceptbil fra Mercedes-Benz så ud for 45 år siden. C111 er fra 1969.

Mercedes-Benz-C111-1969
Mercedes-Benz C111

LÆS OGSÅ: NanoGrip måtten er en gadget til 100 formål. Se hvordan du køber den direkte hos importøren!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *