R200 Non-Fiction er en Skoda med Audi hjerte.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har en stor svaghed for biler, som stikker ud fra den store øllebrød af kedelige “livrem og seler” designs.

Bilfabrikkerne investerer gigantiske summer, når de skal udvikle nye modeller, så man kan vel ikke fortænke dem i at forsøge at ramme flest mulige potentielle kunders smag på en gang. Risikoen er bare, at bilerne bliver meget “middle of the road”, og efterhånden er der langt imellem nichemodeller som er i stand til at dele vandene bare en smule.

LÆS OGSÅ: Årets bil i Danmark gennem 46 år. Se Autodroms illustrerede og kommenterede gennemgang af dem alle.

R200 Non-Fiction hylder 40 års jubilar.

Mit bud er, at Hoffmann & Novague R200 Non-Fiction (jo, det hedder den) er en undtagelse. Dens udseende tvinger alle der ser den, til at tage stilling. Du kan ikke bare være ligeglad.

R200-Non-Fiction-side
R200 Non-Fiction har sin Audi V8 motor placeret foran bagakslen.

R200 Non-Fiction er skabt og designet som en hyldest til Skoda 130RS. Bilen er imidlertid ikke et produkt fra den tyske mastodont-koncern, som til hverdag dækker verdens behov for Skodaer, men i stedet et projekt fra en gruppe af tjekkiske entusiaster, med designeren Petr Novague og fabrikanten Marek Hoffmann i spidsen, som har fostret R200 Non-Fiction. Anledningen er, at det i år er 40 år siden, at Skoda præsenterede, hvad der skulle vise sig at blive en rallylegende.

R200-Non-Fiction-workshop
R200 Non-Fiction produceres i aluminium, hos karrosserifirmaet Hoffmann.

130RS var en Monte-Carlo vinder fra Skoda.

Skoda 130RS var i sluthalvfjerdserne kendt som “øst-Porschen”, og det var ikke engang ironisk ment. Ligesom Porsche 911 var 130RS hækmotoriseret, og Skoda var i stand til at hente imponerende 140 hk ud af den lille 1,3 liters motor med tørsumpsmøring. Topfarten var, afhængigt af gearing, op til 220 km/t. Bilen fejrede talrige triumfer i rally, kronet af en dobbelt klassesejr  i Rally Monte Carlo 1977.

130rs-jump
Skoda 130RS vandt en dobbeltsejr i Monte Carlo Rally 1977.

LÆS OGSÅ: Årtiden kræver viskerblade i topform. Her køber du dem bedst og billigst.

R200 har drivlinje fra Audi R8.

Hoffmann & Novague R200 Non-Fiction har, til forskel fra sin forfader, motoren på den “indvendige” side at bagakslen, og er dermed en centermotorbil. Ligesom undervognen, har R200 hentet sin motor fra den første generation af Audi R8. Den 4,2 liters V8´er har 420 HK, og en tophastighed der formodes at være omkring 300 km/t. I typisk Quattro-stil trækkes der på alle fire hjul.

R200-Non-Fiction-bag
Hoffmann & Novague R200 Non-Fiction

For kendere er det tydeligt, at Hoffmann & Novague har været på indkøb i Volkswagen gruppens velassorterede postordrekatalog. Vi har allerede nævnt R8 drivlinien, men også interiøret har et tydeligt skær af Audi over sig. De markante, runde forlygter er jeg næsten sikker på stammer fra Bentley Mulsanne, og der er noget meget Lamborghini-agtigt over baglygternes optik. Der er utvivlsomt mange som mener, at resultatet er blevet temmelig rædselsfuldt, men jeg synger ikke med i det kor. Designet er markant, grænsende til det bizzare, men profilen er dynamisk og faktisk harmonisk. Hatten af for at man turde give R200 den udtryksfulde front, med en tydelig hilsen til den fyrreårige 130RS.

LÆS OGSÅ: Mercedes-Benz F015 er den selvkørende bil til 2030.

R200-Non-Fiction-interiør
Interiøret i R200 Non-Fiction er minimalistisk, med åben gearkulisse, og spartanske stropper i dørbeklædningerne af kulfiber.

…og nu vil du have en selv? Ja, så gerne…

Der er ikke planlagt en egentlig serieproduktion af R200 Non-Fiction, men det oplyses, at der er kapacitet til at fremstille op til to biler om måneden. Interesserede købere skal imidlertid forvente en udsalgspris på 255.000 Euro (!).

LÆS OGSÅ: Servicerens og additiver er mekanikerens flydende problemløsere. Sådan kan du selv bruge dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *