Så kom Tesla D , og den er endnu vildere end du tror.

Torsdag aften, lokal tid, blev Tesla D præsenteret i en hangar i Hawthorne Municipal Airport uden for Los Angeles. Der har i nogen tid cirkuleret billeder af en Tesla S med et D hæftet på bagendens modelbetegnelse, og det satte naturligt nok gang i spekulationerne om det næste udspil fra bilfabrikken fra Silicon Valley. Der var også dem der mente, at rygterne om en kommende D-model bare var en internetjoke, eller måske et mediestunt fra fabrikkens side.

Men Tesla D er hverken et stunt eller en joke. D står for “dual”, og for at Teslas modelprogram nu omfatter en bil med to motorer og træk på alle fire hjul. Det har gjort en i forvejen meget hurtig bil endnu hurtigere, og modsat hvad man ellers er vant til når en bil bliver forsynet med firehjulstræk, er effektiviteten i form af rækkevidde oven i købet også blevet forbedret. Tesla siger at man kan regne med at komme 16 km længere på en opladning, ved 90 km/t.

tesla-p85d-front-cutTesla P85D

Baggrunden for den øgede rækkevidde ligger først og fremmest i, at de to akslers motorer deler momentet, uden at det først skal fordeles i komplicerede gearkasser, for derefter at blive sendt til de drivende hjul via kardanaksler og differentialer. Sådan virker firehjulstræk i biler med traditionelle motorer, og det betyder altid at forbedringen af vejgreb og køreegenskaber sker med øget vægt og øget energitab som resultat. I Tesla D bestemmer computeren hvor meget hver enkelt hjul skal have at gøre med, og ordren effektueres  lynhurtigt, og uden mekaniske mellemregninger.

LÆS OGSÅ: Additiver og servicerens er mekanikerens flydende problemløser. Læs hvordan du selv bruger dem.

Topmodellen P85D opgives nu til at have en 0-60 miles tid på 3,2 sekunder. Dermed har vi altså at gøre med en firedørs sedan som kan køre lige op med både Pagani Huayra og McLaren F1. Ved præsentationen i Los Angeles lagde Teslas personale vægt på, at de indbudte journalister og bilbloggere skulle huske at presse hovedet godt ind i sædernes hovedstøtter,  inden accelerationen skulle afprøves. Nakkemusklerne hos en gennemsnitsperson er simpelthen ikke tilstrækkelige til at matche g-kræfterne, når Tesla P85D slipper hele momentet løs på en gang.

“Det er som at lette fra et hangarskib. Den er bananas. Det er som at have din egen rutschebane, som du kan benytte så tit du har lyst”  Elon Musk om accelerationen i P85D

Da Elon Musk 1. oktober fyrede op under internettet med en besked på Twitter, var det med ordene “På tide at afsløre D modellen og noget andet”, fulgt af billedet en bil der var halvvejs gemt bag en garageport. “Noget andet” viste sig at være en række af funktionaliteter som Tesla under et kalder “Autopilot”. Elon Musk har for nyligt udtalt, at han ikke mener at den selvkørende bil er mere end fem – seks år væk, og med de nye modellers autopilot-system sætter Tesla handling bag profetien. De enkelte elementer er alle set før i biler der hører til i luksussegmentet, og stammer i øvrigt fra udviklingsafdelingen hos Daimler koncernen, som Tesla også tidligere har arbejdet tæt sammen med. Hardwaren, som i realiteten kunne gøre bilerne selvkørende, er allerede indbygget i de biler som har forladt Teslas montagelinjer siden slutningen af september, og det forventes at der bliver “åbnet op” for systemerne, og integrationen  imellem dem, ved fremtidige softwareopdateringer, på samme måde som vi kender det fra blandt andet mobiltelefoner og andet IT.

Tesla-D-drivetrainRøntgenbillede af Tesla D, som viser placeringen af de to motorer, og batterierne under gulvet.

Teslas autopilot udgøres af de elementer som er listet herunder.

  • En fremadrettet radar, som registrerer biler og andre forhindringer i området foran bilen. Den muliggør at bilen kan afpasse hastigheden efter den forankørende trafik, og denne teknologi benyttes allerede af flere bilproducenter til en adaptiv fartpilot, som bremser bilen ned ved kødannelse, eller hvis en anden bil trækker ud i ens bane. Det er også radaren som sørger for at bilen bliver bragt til standsning, hvis den kører hen imod et stillestående objekt, for eksempel hvis køen foran standser pludseligt op.
  • Fremadrettede kameraer som kan se midterstriber og vejkantsafmærkninger, samt genkende færdselstavler, og dermed eksempelvis justere fartpiloten til den tilladte hastighed på den pågældende strækning. At biler ved hjælp af kameraer holder styr på vejbanens kanter og skiltning er heller ingen ny opfindelse. Den bruges allerede hos flere bilmærker til at “gøre modstand” i rattet, hvis føreren forsøger at skifte vognbane uden at blinke af, og kan også lave småkorrektioner for at undgå at bilen driver ud i rabatten, eller over midterlinjen. Dermed er skridtet til at give bilen mulighed for aktivt at planlægge og udføre vognbaneskift ikke stort, men om lovgivningen er med på den ide endnu, er en anden sag.
  • En 360 graders, langtrækkende ultralydssonar, som overvåger helebilens nærområde. I princippet en meget avanceret parkeringssensor, som fungerer ved alle hastigheder. Sonaren kan sørge for at bilen agerer i forhold til omgivelserne hele vejen rundt, og kan også registrere bløde objekter som personer og dyr. Ude i trafikken holder sonarsystemet øje med trafikanter som placerer sig uhensigtsmæssigt i forhold til dig, og etablerer nærmest en sikkerhedszone om bilen.
  • De ovennævnte delelementer er integreret med GPS, og kan derved planlægge handlinger i forhold til ændringer i vejføring og hastighedsgrænser, uanset at de måtte være ude af synsvidde for de andre systemer endnu.


Tesla siger at den selvkørende bil endnu ligger flere år ude i fremtiden, men med et fuldt aktiveret autopilot-system  er Teslas biler, med Elon Musks ord, i stand til at gøre “næsten alt” selv. Som vi allerede har set det hos andre bilmærker, er Tesla D klar til selv at lave en parallelparkering, men mig bekendt er det første gang at vi har med en bil at gøre, som kan parkere sig selv, mens du står udenfor bilen og kigger på, eller for den sags skyld er på vej ind til aftensmaden eller det møde du skal deltage i. Der er heller intet i vejen for at Tesla D kører sig selv på plads i garagen, efter den naturligvis selv sørger for at porten åbnes. Endnu er den dog ikke selv i stand til at koble sig til laderstikket.

tesla-p85d-rearTesla P85D

Lige så vel som bilen kan parkere sig selv uden fører bag rattet, kan den bestilles til selv at køre frem, og placere sig hvor man ønsker at finde den. Elon Musk beskrev også muligheden for, at “tilkaldefunktionen” integreres med ejerens onlinekalender, så bilen selv sørgede for at køre frem og holde klar, når der var brug for den. Denne række af ultimative “party tricks” er allerede inden for rammerne af det mulige, men endnu kun på privat grund.

I USA starter leveringen af topmodellen P85D i december 2014, fulgt af modellerne 60D og 85D i februar. Det forventes at Danmark modtager Tesla D i andet kvartal af 2015. Prisen i Danmark kendes ikke, men i USA er prisen 10% højere end den baghjulstrukne model.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *