For bare 20 år siden var det stadig en luksus, som var forbeholdt købere af biler i de øverste prisklasser, men i dag har stort set alle nye biler en eller anden form for airconditionanlæg.
Det kan være den manuelle basisløsning med en drejeknap, eller det fuldautomatiske klimaanlæg med individuelle temperaturzoner, men som bilister har vi hurtigt vænnet os til den komfortable mulighed for at køle bilens kabine ned. Har man først ejet en bil med aircondition, vil man nødigt undvære det, nogensinde igen.
De fleste kender til dårlig lugt fra bilens aircondition.
Desværre er der også ulemper ved at have aircondition i bilen, og periodiske lugtgener er nok den, som de fleste af os kender til; kort tid efter start kan der brede sig en uappetitlig lugt i kabinen. Oftest lugter det muggent og jordslået, som det våde håndklæde i sportstasken fra sidste weekend, men det kan også fremkalde decideret ubehag, og give bilens passagerer allergiske reaktioner som røde øjne, løbende næse, træthed, og hovedpine.
Årsagen er en ophobning af bakterier og svampesporer i AC-anlægget, og løsningen er en grundig rengøring med en specialspray.

Dit bilværksted vil hellere end gerne rense din bils aircondition, men heldigvis er det også noget, som du selv kan gøre. For små penge kan du købe en spraydåse med nøjagtigt det samme produkt, som din mekaniker vil bruge. Den koster 116,- kr., og du kan købe den lige her.
LÆS OGSÅ: Additiver er mekanikerens flydende problemløsere – Sådan bruger du dem selv.
Sådan renser du din bils aircondition med en spray på fordamperelementet.
Der er flere muligheder, når det gælder om at rense sin bils aircondition. Mine egne erfaringer går på, at det er mest effektiv at sprøjte rensemidlet direkte på ac-anlæggets fordamper, og det er den fremgangsmåde som jeg beskriver lige herunder. Der findes imidlertid også et andet produkt, som klarer mere af arbejdet selv, og som derfor er lidt nemmere og hurtigere at gå til. Den mulighed beskriver jeg i det efterfølgende afsnit.
- Afmonter pollenfilteret. Hvis du stikker hovedet ned under instrumentbordet i højre side, kan du sikkert finde en klap, hvor filteret sidder inde bag ved. Pollenfiltret kan i nogle tilfælde gemme sig lidt, men også her er Google din ven! Smid bare filteret ud – Med mindre at det lige er udskiftet i forbindelse med service, skal det ikke tilbage igen.
- Start motoren. Skru helt op for varmen, og tænd for kabineblæseren på fuld styrke.

Herefter er der to muligheder:
- Hvis du nemt kan komme til at affyre spraydåsen ind i hullet hvor pollenfilteret sad, er det den fremgangsmåde, som jeg selv foretrækker. Tøm dåsen med rensespray, mens du bevæger den fra side til side, for at ramme mest muligt af fordamperelementet i ventilationsanlægget. Du skal regne med at skulle arbejde i blinde, så bare stol på din fornemmelse (eller Kraften, hvis du er Jedi). Monter klappen til pollenfilteret, men uden at sætte filteret på plads endnu.
- Hvis du IKKE kan komme til at sprøjte ind i pollenfiterets kammer, skal du finde friskluftsindtaget til kabinen. Det findes under forruden, hvor viskerakslerne går igennem, og ofte kan det være nemmere at komme til, hvis du åbner hjelmen. Prøv at finde den mest direkte vej ind i luftindtaget, og tøm spraydåsen.
LÆS OGSÅ: Mercedes-AMG GT3 er på vej – og den ser farlig ud…
Uanset hvilken fremgangsmåde du vælger, fortsætter du sådan her:
- Sæt ventilationsanlægget til at recirkulere, og forlad bilen med døre og vinduer lukket. Alle ventilationsdyser skal stå åbne.
- Lad bilen stå og passe sig selv i 30 minutter, imens at den bakteriedræbende tåge trækkes igennem fordamperelement og ventilationskanaler.
- Når den halve time er gået, kan du slukke motoren.
- Monter et nyt pollenfilter. Du kan købe det samme sted, som du købte rensesprayen, og hvis du har dit registreringsnummer klar når du bestiller, er det ikke noget problem at få det rigtige filter til din bil.
- Nu er du færdig. Istedet for at lugte som en mellemting mellem drengenes omklædningsrum og en åben grav, dufter din bils kabine nu lifligt af pebermynte, og det har kostet dig under 300 kr.
Sådan renser du din bils aircondition med en “granat”.
Den anden fremgangsmåde som jeg vi beskrive har den klare fordel, at du ikke skal have besværet med at stå og sigte efter anlæggets fordamper, for rensemidlet klarer i vid udstrækning selv at finde rundt. Mine egne erfaringer med sprays af granattypen er, at de er bedst til forebyggelse af bakterieproblemer, og til rens af airconditionanlæg som er angrebet i mindre alvorlig grad. Jeg vil anbefale Bell-Adds udgave af rensemidlet; Den koster kun 116,25 inkl. moms, og du kan købe den lige her.

- Afmonter pollenfilteret. Se evt. ovenfor hvordan du finder det. Smid filteret ud, hvis det ikke er helt nymonteret.
- Start motoren. Tænd for kabineblæseren på fuld styrke, åben alle kabinens ventilationsdyser, og stil anlægget på recirkulation.
- Tag hætten af spray-granaten, og tryk dysen ned. Nu sprøjter rensemidlet ud af forstøverdysen, og kan ikke stoppes igen, før dåsen er tom.
- Placer granaten på gulvet foran højre forstol, og forlad hurtigt bilen, med alle vinduer lukket.
- Nu vil kabinen blive fyldt af en tåge af rensemiddel, og dit arbejde er næsten overstået. Lav eventuelt en kop kaffe.
- Inden du åbner døren igen, skal der mindst gå 15 minutter, og gerne det dobbelte. Monter et nyt pollenfilter. Det har du nok købt samme sted som rensesprayen.
- Nu er du færdig, og i stedet for at lugte som den den fugtige papkasse ude i skuret, dufter din bil nu lifligt af tandlægeklinik.
FAQ
Jeg håber, at denne trin-for-trin gennemgang har besvaret nogle af de spørgsmål som du kunne have om rensning af din bils ac-anlæg. Men måske har du flere, og måske lyder nogle af dem sådan her:
- “Min bils aircondition køler ikke længere så godt, som det har gjort. Vil en rensning hjælpe?” – Nej. Hvis dit ac-anlæg ikke køler som det skal, er det mest sandsynligt, at det mangler kølemiddel.
- “Ok, så mangler mit ac-anlæg sikkert kølemiddel. Kan jeg selv fylde det på?” – Nej. Kølemidlet i din bils airconditionanlæg er en gas, som det kræver en specialuddannelse at håndtere. Du skal kontakte dit værksted, som også kan lave en egentlig fejlsøgning på anlægget.
- “Jeg har renset airconditionanlægget i min bil, men lugtgenerne kommer tilbage, inden der er gået et halvt år. Kan jeg gøre noget for at undgå det?” – Som udgangspunkt kan du ikke fejlbetjene en bils aircondition på en måde, som direkte fremmer dannelsen af bakterier og lugten der følger med. Du kan dog imidlertid gøre noget for at hindre, at betingelserne for bakterie- og svampevækst bliver alt for gunstige. Det er en smule bøvlet, men nu spurgte du jo selv. Når den varme luft rammer selve køleelementet, den såkaldte fordamper, fortættes fugtindholdet, og afsættes som kondensvand. Det bevirker at fordamperen og området omkring den konstant er fugtigt, når anlægget kører, og skimmel og bakterier trives netop på den slags fugtige steder. Hvis du imidlertid kan vænne dig til at slukke for bilens aircondition 5-10 minutter inden du er fremme ved dit bestemmelsessted, vil fordamperen nå at blive blæst tør, og betingelserne for at svamp og skimmel hygger sig, efter at du har parkeret, vil være væsentligt forringet. Derudover kan man med fordel give anlægget en rensespray, allerede inden at lugten melder sig, for også når det gælder biler er det nemmere at holde rent, end at gøre rent.