Hvad er en gearkasse med transaksel?

Når man siger at en bil har transaksel, eller transakselgearkasse, er det som oftest for at beskrive en drivlinje i en frontmotoriseret, baghjulstrukket bil, hvor gearkassen og dens differentiale er bygget sammen, og placeret ved den drivende bagaksel.

Definitionen på en transakselgearkasse.

Når jeg skriver “som oftest”, er det fordi at termen transakselgearkasse også nogle gange bruges så snart gearkasse og differentiale er bygget sammen, og altså også i konstruktioner hvor gearkassen er monteret i samme ende som motoren. Ud fra denne definition er alle forhjulstrukne biler (og også baghjulstrukne biler med hækmotor som feks. Porsche 911) altså en transakselkonstruktion, men i denne artikel vil jeg tillade mig at koncentrere mig konstruktioner med motor foran, og gearkasse/differentiale bagude.

porsche 944_transaksel
Porsche 944 har en drivlinje med transaksel.

Hvordan adskiller en konstruktion med transaksel sig fra den mere gængse?

I modsætning til en konventionel konstruktion af den baghjulstrukne bil, hvor motor og gearkasse drejer bagakslens differentiale ved hjælp af en kardanaksel, som består af et hult rør med ledforbindelser i begge ender, så vil en typisk transakselgearkasse blive drevet af en massiv drivaksel uden led, og denne aksel vil være monteret inden i et rør, som forbinder motor og gearkasse som en stiv enhed. Koblingen kan være monteret både i motor- og gearkasseenden, men når transakslen roterer, så gør den det med samme omdrejninger som motoren.

volvo-360-gle-transaksel
Volvo 360 GLE. Konstrueret med transaksel.

LÆS OGSÅ: Årstiden kræver gode viskerblade! Se her, hvor du køber dem bedst og billigst.  

Udvalgte biler med transaksel-drivlinje.

Nedenfor har jeg listet nogle af de biler, som gennem tiden har været udstyret med en drivlinje med transaksel. Det er overhovedet ikke en komplet opremsning, men skal ses som nedslag i historien, på biler som er særligt repræsentative for konstruktionen, og/eller generelt interessante.

  • 1898 – 1910 De Dion Bouton
  • 1929 – 1936 Bugatti type 46
  • 1950 – 1958 Lancia Aurelia
  • 1964 – 1968 Ferrari 275
  • 1968 – 1973 Ferrari 365 GTB/4 “Daytona”
  • 1974 – 1987 Alfa Romeo GTV
  • 1976 – 1988 Porsche 924
  • 1976 – 1991 Volvo 300 serien
  • 1978 – 1995 Porsche 928
  • 1982 – 1995 Porsche 944 og 968
  • 1985 – 1992 Alfa Romeo 75
  • 1992 – 2003 Ferrari 456
  • 1997 – 2004 Chevrolet Corvette C5
  • 2003 –              Aston Martin DB9
  • 2004 – 2011 Ferrari 612 Scaglietti
  • 2004 -2012 Maserati Quattroporte
  • 2007 -2010 Alfa Romeo 8C Competizione
  • 2010 -2012 Lexus LF-A
  • 2012 –             Ferrari F12 Berlinetta
  • 2014 –             Mercedes-AMG GT

Hvad er fordelene ved at have en drivlinje med transaksel?

Den væsentligste fordel ved at placere gearkassen i den modsatte ende af motoren er, at drivlinjens vægt fordeles ligeligt over akslerne, og derved kan køreegenskaberne gøres mere forudsigelige. Det er selvsagt især en ønskelig kvalitet i biler med en mere sportslig karakter, og som den ovenstående liste antyder, er det da også hovedsageligt i denne slags biler at konstruktionen har fundet anvendelse.

lancia_aurelia-spider_transaksel
Lancia Aurelia Spider. Smuk klassiker med transaksel.

LÆS OGSÅ: Servicerens og additiver er mekanikerens flydende problemløsere. Sådan bruger du dem selv.

– og hvad er ulemperne?

Argumenterne imod transakselprincippet handler især om økonomi. Grunden til at stort set alle biler idag er forhjulstrukne, er at det er en væsentligt mindre kompliceret løsning at samle motor og gearkasse i én pakke over de trækkende hjul. Selv i forhold til et traditionelt baghjulstrækkerdesign stiller en transakselgearkasse fordyrende krav til især bagakslen. For at holde den uaffjedrede vægt nede, kan man ikke bare montere gearkassen på en stiv aksel, som det kunne lade sig gøre med et simpelt differentiale, men i stedet er man nødt til at lade baghjulene være ophængt uafhængigt.

LÆS OGSÅ: NanoGrip måtten er en gadget til 100 formål!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *