Hvad er tørsumpsmøring?

Størstedelen (lad os bare sige 99%) af alle masseproducerede benzin- og dieselbiler kører med en motor, som bliver smurt efter princippet der kaldes “vådsumpsmøring”. I praksis bliver det sjældent omtalt som noget som helst, netop fordi at det er så utroligt almindeligt. Fra tid til anden dukker der så en eksotisk ny bil op, hvor specifikationerne angiver at motoren har tørsumpsmøring, men hvad betyder det egentligt, og hvad er fordelene ved princippet?

LÆS OGSÅ: Additiver og servicerens er mekanikerens flydende problemløser. Læs hvordan du selv bruger dem.

Som de fleste ved, opbevarer en motor sin olie i bundkarret, indtil det skal bruges til at smøre lejer og andre bevægelige dele med. Oliepumpen henter olien op gennem en opsamler med en si – presser den igennem smørekanalerne, hvorefter den havner i bundkarret igen. Motoren i en normal bil indeholder for de flestes vedkommende mellem tre og seks liter olie, og denne mængde bestemmes af hvor meget der er gjort plads til i bundkar, og en eventuel oliekøler med slanger. Bundkarret kan være forsynet med bafler, som er en slags skillevægge der skal modvirke at olien sjasker alt for meget rundt, men stort set er der bare tale om en balje af stål eller aluminium, monteret under motorblokken.

LÆS OGSÅ: NanoGrip måtten er en gadget til 100 formål!

Hvordan virker tørsumpsmøring?

I en motor med tørsumpsmøring oplagres motorens olie i en ekstern tank, som kan være placeret i motorrummet, eller for den sags skyld et helt andet sted i bilen. Denne tank kan principielt have så stort et volumen som det skal være, for man er ikke begrænset af den plads der måtte være til rådighed under motoren. Der er altid mindst to oliepumper i systemet. Den ene pumpe fødes fra bunden af oliereservoiret, og presser olie gennem motorens smørekanaler. Når olien har været turen gennem motoren, ender den i en opsamler, som bedst kan sammenlignes med en flad bakke. Herfra suger en anden pumpe olien op til toppen af reservoirbeholderen. I praksis kan et tørsumpsystem være konfigureret med flere pumper. I en V-motor er det for eksempel normalt at have en opsamlerpumpe for hver cylinderrække, og helt op til fem pumper i alt er set. Oliepumperne kan være trukket af tandhjul eller remme fra krumtappen.

LÆS OGSÅ: Årstiden kræver gode viskerblade. Læs hvor du køber dem bedst og billigst.

Hvad er fordelene ved tørsumpsmøring?

Fordelene ved tørsumpsmøring er flere:

  • Når der ikke skal være plads til hele oliemængden under motoren, kan den monteres tættere på asfalten. Derved får bilen et lavere tyngdepunkt, som er attraktivt i forhold til køreegenskaberne.
  • Den lavere motormontering giver også mulighed for en fladere front på bilen, med en bedre aerodynamik til følge.
  • Olietanken kan placeres i den modsatte ende af motoren, for at opnå en bedre fordeling af vægten.
  • I et traditionelt vådsumpsystem kan hurtig kørsel i sving og kraftige nedbremsninger, eksempelvis under banekørsel, gøre at g-kræfterne periodisk sender olien væk fra oliepumpens opsamler, med et fatalt tab af olietryk som resultat. I en bil med tørsumpsmøring er der altid en stabil tilførsel af olie fra bunden af reservoiret.
  • I alle forbrændingsmotorer sker der en vis opblanding af olien med gasser, som har passeret stempelringene (blow-by). Ved tørsumpsmøring returneres olien til toppen af et reservoir med en relativ stor volumen, og har derved mulighed for at blive afgasset og nedkølet, inden den sendes rundt igen.

– og hvad er ulemperne?

Men hvorfor bliver alle nye bilmotorer så ikke konstrueret med tørsumpsmøring? Der er få ulemper, men de vejer tungt i forhold til at få princippet udbredt i hverdagsbilerne, som de fleste mennesker kører rundt i.

  • I forhold til et traditionelt smøresystem er tørsumpsmøring meget mere kompliceret. Der skal simpelthen mange flere komponenter til, for at få det til at virke. Kompleksitet er lig med større produktionsomkostninger, og det er så her at bilfabrikkerne står af.
  • Retfærdighedsvis skal vi så også erkende, at tørsumpsmøring ville være at skyde gråspurve med nogle meget dyre kanoner, hvis man forestillede sig at “almindelige biler” blev konstrueret på den måde. Oven i købet er den egenskab der gør tørsumpsmøring så velegnet til sportslige biler, også den der potentielt kan være problematisk i forhold til biler der bliver brugt i normal trafik; Den store olievolumen i systemet sikrer at der foregår en effektiv nedkøling af motorolien, men i motorer der køres med få omdrejninger, og i kortere tidsrum af gangen, er der en alvorlig risiko for at olien kun meget sjældent når den mest optimale driftstemperatur.

LÆS OGSÅ: Årets bil i Danmark, gennem tiden. Se AUTODROMS illustrerede (og kommenterede) gennemgang af 47 års “Årets bil i Danmark”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *