Toyota er klar med brintbil til danskerne næste år.

Toyota har netop bekræftet at Danmark, sammen med Tyskland og Storbritannien, bliver det første europæiske marked, hvor brændselscellebilen med det gennemført usexede navn “Toyota Fuel Cell Sedan” til næste år vil blive tilbudt få, og helt sikkert nøje udvalgte kunder. Bilen kommer på gaden i Japan og USA (Californien) i foråret 2015, og i løbet af sommeren bliver det vores tur.toyota_brintbil_side

Toyotas pressechef Anders Tystrup udtaler til Politiken, at der efter al sandsynlighed ikke bliver tale om at bilerne bliver udbudt til salg, som havde det været en almindelig bil, men nok snarere gennem en form for leasingordning. Denne model vil også sikre Toyota at de får bilerne tilbage igen, efter at leasingkunderne (læs: forsøgspersonerne) har brugt dem i hverdagen over en periode, og derved skaffet værdifulde erfaringer om hvordan teknikken klarer livet uden for laboratorierne.

En brændselscellebil drives af elmotorer, men til forskel fra egentlige elbiler som Tesla S og Nissan LEAF lagres energien ikke i en stor batteripakke, men i stedet som brint i tryktanke. Brinten omdannes til strøm i brændselscellen, og det eneste spildprodukt som bliver til overs fra processen er rent vand. Toyota har forsket i teknologien i flere år, og udviklingen har især gjort brændselscellerne mere effektive og meget billigere. Anders Tystrup udtaler at prisen på brændselscellerne som bruges i den nye Fuel Cell Sedan kun er fem procent af hvad de kostede til Toyotas eksperimentalbil fra 2008.

Rækkevidden på Fuel Cell Sedan opgiver Toyota til at være som en benzin- eller dieselbils. 500 km skulle være realistisk. Optankningen med brint tager kun tre minutter, så det minder jo også meget om hvad vi er vant til fra biler der skal fyldes med fossile brændstoffer. Netop spørgsmålet om optankning kan vise sig at være projektets akilleshæl. En bil med brændselsceller er afhængig af at blive tanket på specielle tankstationer, og kan altså ikke bare sættes til en stikkontakt natten over. I dag er der kun tre optankningssteder for brintbiler. Et i København, og to i Jylland, som er placeret i henholdsvis Holstebro og Vejle. Det er planlagt at der skal stå 15 anlæg klar i Danmark, og 50 i Tyskland, i slutningen af 2015.toyota_brintbil_left_rearKritikere hævder, at Toyota undervurderer størrelsen af den infrastruktur af tankstationer der skal til, for at det bliver praktisk at bevæge sig rundt i brændselscellebiler. Toyota har tidligt satset på udvikling af hybrid-og brændselscelleteknologi frem for egentlige elektriske biler, på grund af spørgsmålet om batteriernes vægt, størrelse, og pris. Fra flere sider beskyldes firmaet dog for at ignorere kompleksiteten og omkostningerne, der er forbundet ved udviklingen af brændselsceller. Teslas grundlægger Elon Musk har udtalt at: “satsningen på brændselscellebiler kan føre til mange forskellige resultater, men succes vil ikke blive et af dem.”

Toyotas Fuel Cell Sedan er 487 cm lang og 181 cm bred. Den har plads til fire personer, og topfarten opgives til 170 km/t.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *